×

Amerikansk antropolog Ma Li’an: Mode er en økologi

Amerikansk antropolog Ma Li’an: Mode er en økologi

I komedien “Mysterious Date” (1985) afspejlede de to hovedpersoner Susan og Robbeta forskellene mellem byen Manhattan og forstæderne i New Jersey.
Susan er en hævet lille fare i Xiacheng, Manhattan, iført sorte læderbukser, stramme korset og ikoniske jakker.Hun lægger lim til hårspidser, dækket med læbestift, og tager rosenkransen som “moderigtigt” som smykker.
Robertta var en husmor i New Jersey.Men når hun vil opleve fornøjelsen ved modelivet, vil hun tage til Xiacheng.
Jeg så filmen i en biograf i Rockaway Mall i Central New Jersey.
I midten af ​​-1980’erne var Xiacheng et kulturcenter, der blomstrede.Xiacheng Youth reagerede på den udsøgte New Jersey på gaderne og reagerede på høfligheden af ​​forstæderne med byens kølighed.
Den amerikanske kunstner Andy Warhol, Jean-Michel Basquiat og den kendte sanger Madonna Louise Ciccon, som blev født i Michigan, de har boet i Xiacheng.
Med ren kunstnerisk stil og fast viljestyrke omdøber disse kreative mennesker og andre så ho områder ikke kun mode, men fører også omdannelsen af ​​mode fra lokal stil til globale industrier.
Ti år senere arbejdede jeg som kandidatstuderende ved Rice University i Houston.I et seminar om urban kulturgeografi diskuterede vi sådanne forslag: Hvad er den humanistiske geografi i modebyer?Bortset fra platformen for mode -idoler som Madonna, hvad gør Manhattan’s nedre by så speciel?Hvad gør det til en af ​​de nye modekatalysatorer i verden?
Faktisk var Xiacheng i 1980’erne en del af en større kompleks og moderigtig økologi.På den ene side, med omdannelsen af ​​luksushandel til handel med daglige fornødenheder (især elektroniske produkter), blev beboerne i Xiacheng de tidligste amerikanere til at få billige produkter gennem New York Port, og de var så foran andre.
På den anden side kan beboerne i Xiacheng også komme ind i mainstream -museer, teatre, biblioteker og universiteter.Derfor har de også muligheden for at deltage i forskellige kulturelle aktiviteter og kontaktverden -klasse -kulturelle værker gratis.
I dag, hvad er Shenzhen i Manhattan i 1980’erne?
Først og fremmest skal du give “lege” plads til ungt kreativt personale.Før beboerne i Xiacheng blev mainstream, boede de først i byens kantfællesskab.Ligesom landsbyen i byen i Shenzhen er Xiacheng mere praktisk og let at vinde end mainstream -byer, hvilket i høj grad reducerer omkostningerne ved oprettelse i New York.
For det andet har unge mennesker uden baggrund eller omdømme takket være eksistensen af ​​Xiacheng og har mulighed for at bo i New York, så de kan komme ind i den internationale forsyningskæde og kontakte verdensklasse kulturinstitutioner.Selvom Xiachengs kreative ungdom er fattige, kan de nyde de rige offentlige kulturelle ressourcer i New York.Tilsvarende er Shenzhen’s offentlige kultur også en vigtig del af dets nye og kreative økosystem.
For det tredje er kunsten og kreativiteten af ​​tolerant “alternativ” eller “vanskelig at forstå”.F.eks. Drew graffiti i Xiacheng i flere år.Selvom Graffiti er meget populær i New York Cultural Circle, blev det imidlertid ikke legaliseret i New York før i 2014.Det kan tænkes, at en så stor baggrund forsinker udviklingen af ​​graffiti -kunst.
Nærende en modeøkologi og kultivering af generationer af kreative talenter, disse to ting har brug for lang tid.Imidlertid bliver hastigheden i den moderne økonomi hurtigere og hurtigere, og beboerne bliver mere og mere “rullet”.Det ser ud til, at samfundet står over for en sådan fælde, det vil sige, vi er villige til at tjene penge hurtigt, men vi har ikke været tålmodige til at være opmærksomme på den kulturelle jord i en by i lang tid.
Faktisk er dette også spørgsmålet, der skal svarer i Shenzhen for at opbygge “modekapital”: hvor meget tid og rum ønsker vi at forlade til kreativitet?Hvor store tør vi at give unge mennesker?Er vi villige til at sætte vores hjerter mere?
(Oprindeligt navngivet Mary Ann O’Donnell, en amerikansk antropolog, han har været engageret i forskning af kulturel antropologi i Shenzhen siden 1995, Liu Senjun sorteret ud)
Rapport/feedback